LOGISTICS FOR ETHANOL TRANSPORT

Scandiffio, Mirna Ivonne Gaya;

Resumo:

Brazil holds a competitive advantage when the issue is cost of ethanol production, due to favorable climate conditions and technological advances as result of over thirty years experience since the National Program for Ethanol, the Proálcool. This competitiveness, however, faces a growing threat as far as cost of logistics for transportation is concerned, mainly due to lack of investments in infrastructure, harming the transportation of ethanol in the country, aggravated when it comes to exporting the renewable fuel. Recently, the production of ethanol from sugarcane is receiving considerable attention from national and international investors, for two main reasons: the competitive price of ethanol when confronted with the increasing, and uncertainties, of oil prices, and secondly to the growing perception with its environmental benefits. Still, the growing demand for hydrated ethanol since the introduction of flex fuel vehicles in Brazil in 2003, which already represents a similar volume of commercialization to those of gasoline, together with advances in research on second generation ethanol, are relevant factors to bring back investments for expanding the production of sugarcane ethanol.

Part 4 — A new Model for Industrial Production and final uses of ethanol :

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/BlucherOA-Sugarcane-SUGARCANEBIOETHANOL_66

Referências bibliográficas
  • BRAZILIAN FEDERAL GOVERNMENT (2009). Balanço do Programa de Aceleração do Crescimento 2 anos, February, 2009. Available at: Andlt;www.brasil.gov.br/pac/balancos/balanco2anos/Andgt;.
    CENTER FOR MANAGEMENT AND STRATEGIC STUDIES (CGEE) (2006). (Ethanol Prospective Study) Estudo sobre as possibilidades e impactos da produção de grandes quantidades de etanol visando à substituição parcial de gasolina no mundo – Fase 1, Capítulos 2, 5 e 6, January.
    CENTER FOR MANAGEMENT AND STRATEGIC STUDIES (CGEE) (2007). (Ethanol Prospective Study) Estudo sobre as possibilidades e impactos da produção de grandes quantidades de etanol visando à substituição parcial de gasolina no mundo – Fase 2, Capítulo 2. Março.
    CENTER OF EXCELENCE IN TRANSPORT ENGINEERING – CENTRAN (2007). Plano Nacional de Logística e Transportes – PNLT. Relatório Executivo. Rev. 00. Ministério dos Transportes. Abril.
    CERQUEIRA LEITE, R.C. et al. (2009) Can Brazil replace 5% of the 2025 gasoline world demand with ethanol? Energy 34 (2009) 655–661 661, Elsevier. See also: www.sciencedirect.com
    COPPEAD-UFRJ (2007). Indicadores de Transporte Aquaviário – Brasil. Centro de Estudos em Logística. Universidade Federal do Rio de Janeiro.
    DINIZ, M.A.A. (2007). Sistema de Gestão Ambiental para Obras Fluviais. Dissertação de Mestrado. Instituto Militar de Engenharia, Engenharia de Transportes. Rio de Janeiro. FURTADO, A.T.; SCANDIFFIO, M.I.G. (2006). A Promessa do Etanol no Brasil. Scientific American, Edição Especial Brasil. Ano 5, n. 53, Outubro.
    GARCIA, L.E. (2008). Hidrovias do Brasil: Alternativas para o Brasil Central. Painel 1: Intermodalidade. Fórum Excelência Brasil Central. Uberlândia.
    MINISTRY OF AGRICULTURE – MAPA (2007). Balanço Nacional da Cana-de-açúcar e Agroenergia. Secretaria de Produção e Agroenergia – Brasília. MAPA/SPAE.
    MINISTRY OF AGRICULTURE – MAPA (2008). O Etanol como um novo Combustível Universal. Análise Estatística e Projeção do Consumo Doméstico e Exportação do Etanol Brasileiro no Período 2006 a 2011. Companhia Nacional de Abastecimento – CONAB. Responsável: Ângelo Bressan. Agosto.
    MINISTRY OF AGRICULTURE – MAPA (2009). Secretaria de Produção e Energia. Departamento da Cana-de-açúcar e Agroenergia. Exportações Brasileiras de Álcool Dez-08.
    MINISTRY OF TRANSPORTS (2007). Departamento Nacional de Infra-estrutura de Transportes – DNIT. Available online: Andlt;http://transportes.gov.brAndgt;.
    NATIONAL ENERGY POWER AGENGY – ANEEL (2007). Thermopower, Substations and Transmission – geographic and spatial data.
    NATIONAL PETROLEUM, NATURAL GAS AND BIOFUELS AGENGY – ANP (2007). Panorama atual da indústria brasileira de álcool combustível: avaliação do arcabouço regulatório da ANP referente à movimentação do produto. Superintendência de Comercialização e Movimentação de Petróleo, seus Derivados e Gás Natural. Junho.
    OJIMA, A.L.R.O. (2005). Subsidies for Decision-taking in Brazilian Regions Soybean Transportation. V International PENSA Conference of Agri-food Chains/Networks Economics Management. July 27-29th, Ribeirão Preto.
    PETROBRAS TRANSPORTE S.A. – TRANSPETRO (2008). Tarifas de referência para serviços de movimentação de álcool – revisão 18/jan/2007. Disponível em: Andlt;http://www.transpetro.com.br/portugues/negocios/dutosTerminais/files/TarifasAlcool01.pdfAndgt;.
    SCANDIFFIO, M.I.G. (2005). Análise Prospectiva do Álcool Combustível no Brasil – Cenários 2004-2024. Tese de doutorado. Faculdade de Engenharia Mecânica, Universidade Estadual de Campinas. Fevereiro.
    SCANDIFFIO, M.I.G.; FURTADO, AT. (2007) Etanol: riqueza nacional adormecida. ComCiência-SBPC/Labjor. Revista Eletrônica de Jornalismo Científico. Ed. 23, Id. 261. Maio.
    SECRETARY OF TRANSPORTS (2008). Governo do Estado de São Paulo. Available online: Andlt;www.transportes.sp.gov.br/v20/hidrovia.aspAndgt;.
    SECRETARY OF FOREING AFFAIRS – SECEX (2008). Ministério de Desenvolvimento, Indústria e Comércio. See also: Andlt;http://www.desenvolvimento.gov.brAndgt;.
    SINDASP – SINDICATO DOS ARMADORES DE NAVEGAÇÃO FLUVIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO (2007). Gargalo nas Águas. Available online: Andlt;http://www.abin.gov.br/modules/articles/article.php?id=958Andgt;.
    SINDICOM – SINDICATO NACIONAL DAS EMPRESAS DISTRIBUIDORAS DE COMBUSTÍVEIS E DE LUBRIFICANTES (2008). Available online: Andlt;http://www.sindicom.com.br/logisticaAndgt;.
    VILAÇA, R. (2008). Infra-estrutura e Logística no Brasil: Transporte Ferroviário de Carga. I Simpósio Infra‑estrutura e Logística no Brasil: Desafios para um País Emergente. Brasília.
    WORLD BANK (2007). Como Revitalizar os Investimentos em Infra-Estrutura no Brasil: Políticas Públicas para uma Melhor Participação do Setor Privado. Volume I: Relatório Principal. Novembro.
    XAVIER, C.E.O. (2008). Localização de tanques de armazenagem de álcool combustível no Brasil: aplicação de um modelo matemático de otimização. Dissertação de Mestrado. Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz, Universidade de São Paulo. Piracicaba.
Como citar:

SCANDIFFIO, Mirna Ivonne Gaya; "LOGISTICS FOR ETHANOL TRANSPORT", p. 785 -800. In: Sugarcane bioethanol — R&D for Productivity and Sustainability. São Paulo: Blucher, .
ISBN: 978-85-212-0822-8, DOI 10.5151/BlucherOA-Sugarcane-SUGARCANEBIOETHANOL_66