Subjective Evaluation of the High Variants [I] and [U]: Indicator, Marker, Stereotype, or Phenomenon on a Continuum?

Silveira, Eliete Figueira Batista da; Guerreiro, Silvia Carolina Gomes de Souza;

Resumo:

The paper discusses Labov’s (2008 [1972], 2001)classification of the categories indicator, marked, stereotype. Its object ofanalysis is the raising of pretonic middle vowels. The phenomenon istraditionally classified as indicator. However, the present study verifies,based on two subjective evaluation tests, that the linguistic phenomenontransits between the three categories, even when evaluated in the samelinguistic community. In the subjective reaction test, the alignment fallsbetween the indicator and marker categories. In the test of linguisticinsecurity, the phenomenon is characterized as a stereotype. Based on theresults, a new proposal for Labov’s (2008 [1972], 2001) categories isadvocated. It is postulated that linguistic phenomena should be evaluated on acontinuum, just as it is intended to reflect on the role of subjectiveevaluation in linguistic variation and change.

0:

Palavras-chave: ,

DOI: 10.5151/9786555501292-02

Referências bibliográficas
  • BATISTA DA SILVEIRA, Eliete Figueira; AVELHEDA BANDEIRA, Anna Carolina; SOUZA GUERREIRO, Silvia Carolina. Uma análise do alteamento pretônico à luz das categorias propostas por Labov. Linguística: revista de estudos linguísticos da Universidade do Porto. Porto, v.15, 2020. BOTASSINI, Jaqueline. Crenças e atitudes linguísticas: um estudo dos róticos em coda silábica no norte do Paraná. Tese de Doutorado. Londrina: UEL, 2013. CALLOU, Dinah Maria Isensee; LEITE, Yonne. Iniciação à fonética e à fonologia. 6. Ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.
Como citar:

SILVEIRA, Eliete Figueira Batista da; GUERREIRO, Silvia Carolina Gomes de Souza; "Subjective Evaluation of the High Variants [I] and [U]: Indicator, Marker, Stereotype, or Phenomenon on a Continuum?", p. 61 -66. In: Variação em Português e em Outras Línguas Românicas. São Paulo: Blucher, 2022.
ISBN: 9786555501292, DOI 10.5151/9786555501292-02